Partner serwisu
Komunikacja

Marszałek zainteresowany przejęciem starego mostu w Fordonie pod tramwaj

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
27-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Marszałek zainteresowany przejęciem starego mostu w Fordonie pod tramwaj
fot. Mariusz Guć, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.orgMost fordoński – Widok w stronę Fordonu
Województwo kujawsko-pomorskie w dalszym ciągu nie mówi nie koncepcji budowy tramwaju metropolitalnego między Bydgoszczą a Toruniem. Największym problemem jest jednak poprowadzenie linii przez Wisłę przy bydgoskim Fordonie. Jako że GDDKiA skłania się do budowy nowego mostu dla samochodów, samorząd województwa widzi szansę w poprowadzeniu tramwaju po starej przeprawie. Aby jednak doszło do przejęcia przeprawy, marszałek stawia drogowcom jeden warunek.

Województwo kujawsko-pomorskie zaprezentowało w 2021 roku koncepcję tramwaju metropolitalnego, który połączyć miałby Toruń z Bydgoszczą. Oba miasta dzieli zaledwie dystans ok. 50 kilometrów. Wskazywano wówczas na wiele korzyści płynących z takiego rozwiązania – w tym konkurencyjnego czasu przejazdu wynoszącym 70 minut oraz lepszej i stabilniejszej ofercie przewozowej względem kolei. Szczegółowo o pomyśle pisaliśmy w tym artykule. Dużym wyzwaniem dla realizacji projektu tramwaju metropolitalnego jest jednak poprowadzenie linii przez Wisłę, której koryto w okolicach Fordonu ma ok. 350 m szerokości, a cała dolina zalewowa praktycznie półtora kilometra.

Szansą dla projektu są plany Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która odpowiada za obecną przeprawę drogowo-kolejową. Dotychczasowy most przez Wisłę w Fordonie okazuje się już zbyt wąski i niewystarczający dla coraz większego ruchu. Pogarsza się również stan techniczny konstrukcji. GDDKiA kreśli więc scenariusz inwestycyjny, który zmierza dzisiaj w kierunku powstania zupełnie nowego mostu ze skorygowanym przebiegiem drogi krajowej nr 80. Generalna Dyrekcja wielokrotnie deklarowała wręcz chęć współpracy z samorządem województwa przy planowanej przez siebie inwestycji. Do tej pory była mowa na temat połączenia sił drogowców i samorządu, aby nowa przeprawa była dostosowana do poprowadzenia linii tramwajowej. Władze samorządu mają jednak inną koncepcję.

Województwo może przejąć stary most

Województwo kujawsko-pomorskie przyznało w odpowiedzi na interpelację radnego Sejmiku, Jarosława Wenderlicha, że popiera plany drogowców zmierzające do budowy nowego mostu, który całkowicie przejmie ruch samochodowy prowadzony drogą krajową nr 80. – Z punktu widzenia realizacji potrzeb rozwojowych województwa, wariantem optymalnym jest budowa nowego mostu. Wariant ten stwarza możliwość wykorzystania istniejącego mostu dla ulokowania linii tramwajowej, ale także jego wykorzystanie jako przeprawy dla transportu autobusowego, rowerowego, a w sytuacjach awaryjnych - rezerwowej przeprawy dla ruchu wszelkich pojazdów samochodowych. Most ten wciąż pełnić będzie rolę także mostu kolejowego – czytamy w odpowiedzi na interpelację radnego sejmiku, którą udzielił Piotr Całbecki, marszałek województwa.

Marszałek województwa przyznał, że już w styczniu 2023 roku przekazał dyrektorowi bydgoskiego oddziału GDDKiA dwukrotnie deklarację przejęcia starego mostu. Miałoby to nastąpić po tym, jak drogowcy wybudują nową przeprawę drogową przez Wisłę. – Kolejnym krokiem po budowie nowej przeprawy powinien być remont generalny przez drogowców starego mostu. Po jego wyremontowaniu samorząd województwa rozważy przejęcie tego obiektu – czytamy w pismach samorządu województwa do drogowców. Generalna naprawa mimo wszystko ma być przedsięwzięciem kosztownym i jak wskazuje marszałek Całbecki, w całości zadanie to pozostaje po stornie GDDKiA.

Województwo wspomoże drogowców

– Podkreślam kluczowe znaczenie połączenia drogowego pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem w przebiegu DK 80 dla spójności i kształtowania harmonijnego rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego. Dlatego też, niezależnie od woli przejęcia istniejącego mostu po realizacji nowej przeprawy, gotów jestem wspierać działania GDDKiA na rzecz jej realizacji. Określenie szczegółów i możliwego zakresu tego wsparcia będzie możliwe jednak dopiero po podjęciu przez GDDKiA decyzji o tym, czy będzie on realizowany przez wykorzystanie obecnego mostu, czy poprzez realizację nowego – informuje Piotr Całbecki, marszałek województwa.

Warto tutaj przypomnieć, że dzisiaj samorząd województwa już tak chętnie nie mówi o budowie tramwaju metropolitalnym. Na początku tego roku władze województwa wskazywały przede wszystkim na koncepcję stworzenia szybkiego połączenia między Bydgoszczą a Toruniem z wykorzystaniem autobusów elektrycznych. – Trzeba wziąć pod uwagę, że pandemia zmieniła nieco zachowania podróżnych, ale także zapotrzebowanie w zakresie transportu publicznego, gdyż na szerszą skalę stosuje się pracę zdalną. Obserwujemy te procesy i będą one miały wpływ na wybór optymalnego scenariusza obsługi – przekazywał nam wówczas Adam Stańczyk, dyrektor Departamentu Planowania Rozwoju i Innowacji w Urzędzie Marszałkowskim województwa kujawsko-pomorskiego.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy dzień linii do Fordonu w Bydgoszczy [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Pierwszy dzień linii do Fordonu w Bydgoszczy [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 17 stycznia 2016

Bydgoszcz: Pierwszy dzień liniowych tramwajów do Fordonu

Komunikacja

MZK w Bydgoszczy obsłużą linię do Fordonu

Prawo & Finanse

MZK w Bydgoszczy obsłużą linię do Fordonu

Witold Urbanowicz 16 września 2015

Tramwajem do Fordonu. Szybko, wygodnie, już w styczniu

Komunikacja

Zobacz również:

Pierwszy dzień linii do Fordonu w Bydgoszczy [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Pierwszy dzień linii do Fordonu w Bydgoszczy [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 17 stycznia 2016

Bydgoszcz: Pierwszy dzień liniowych tramwajów do Fordonu

Komunikacja

MZK w Bydgoszczy obsłużą linię do Fordonu

Prawo & Finanse

MZK w Bydgoszczy obsłużą linię do Fordonu

Witold Urbanowicz 16 września 2015

Tramwajem do Fordonu. Szybko, wygodnie, już w styczniu

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5